DIRECT OPLOSSEN
De robot in je espresso machine registreert alle stappen en activiteiten zoals het zetproces, bonen houders bijvullen, ETC, schoonmaken en nog meer. Met als deze informatie is de E-Barista robot je assistent in het managen van constante topkwaliteit van je koffie product. Natuurlijk blijft er nog werk over voor jou, de persoon die de espresso machine bediend! Hier de uitleg over de 10 meest voorkomende gebruikersstoringen en hoe zelf eenvoudig dit op te lossen.
Waarschuwingsdriehoek
Onderin je display in het midden kan een waarschuwingsdriehoek verschijnen. Lees deze altijd en volg de instructie die je espresso machine aan je uitlegt altijd op! Niet alle berichten zijn errors of storingen. De meeste waarschuwingen zijn service adviezen om iets te ondernemen, denk aan bonen bijvullen of de melk. Ook als de reiniging niet correct is uitgevoerd op de dagsluiting van gisteren zie je dat staan. Je hoeft in dat geval niet direct een nieuwe reiniging uit te voeren, maar let extra op als je aan het einde van de dag opnieuw de dag sluiting uitvoert. Kom je er niet uit of wil je graag iets samen doen? Wij helpen graag. Bel met de Eversys service desk 24/7/365: 0703227474
1. Reiniging einde dag
Door het niet reinigen van de machine aan het einde van de dag, maar pas de volgende ochtend....(brrr...) zorgt voor een bacteriële besmetting en de daarbij horende geuren. Daarnaast blijft in de machine de koffieprut plakken en ontstaat er in je melksysteem een opgedroogde melk verstoppingen op plaatsen waar de machine in zijn geheel op kan blokkeren. Maak reinigen een vast onderdeel van je einde dag sluitingsprocedure om het serveren van topkoffies te kunnen blijven garanderen. Belangrijk bij het reinigen: leg de melkslangen op de bodem van je melkreiniger container (voor het kunnen opzuigen van de vloeistof), voeg nooit zelf water bij, dit doet de espresso machine helemaal zelf) - print instructiekaart.
2. Bonen houders leeg en 3. waterige koffies
Waterige koffies, de (meestal achterste) houder is leeg of is gesloten zodat de bonen geen toegang hebben tot de molen. -> vul bonen bij en controleer dat de haak in de juiste positie staat -> in een rechte lijn tov jou zoals op de afbeelding hiernaast (groene lijn). Rood is dicht. Deze positie is nodig als je maandelijks (onder) de bonenhouders schoonmaakt of als je de bonen wilt verversen.
4. Residulade overvult
De residulade telt het aantal koffie pucks en vertelt dus wanneer je de bak moet leeggooien. Volg deze instructie altijd op! Het niet leeggooien van de koffie prutlade als de espresso machine hierom vraagt zorgt dat het zethuis geblokkeerd wordt - je kunt geen koffies meer bereiden (en je moet wachten tot een service monteur bij jullie op locatie is...) Leeg altijd de lade als de machine hierom vraagt en bevestig wat je gedaan hebt. Alleen op die manier helpt de espresso machine je in het goed blijven bedienen.
TIP: koffieprut is een super grondstof voor het kweken van champignons - komt er bij jullie al een lokale boer dit ophalen?
5. Water loopt niet weg/komt terug via lekbak
Bij gebruik van een vaste afvoer (zogenaamde zwanenhals) is maandelijkse aandacht nodig om eventuele verstoppingen te voorkomen. Sommige mensen gebruiken namelijk deze afvoer voor iets anders dan koffie wat voor verstopping zorgt. Logisch dat het water dan niet meer weg wil stromen....
Bij gebruik van een afvaltank betekent dat je deze regelmatig moet legen. Om de beste afwatering te hebben dient de slang net boven het hoogste vulpunt te hangen. Hangt de slang ‘in’ het afvalwater dan kan er een omgekeerde flow ontstaan en juist water opzuigen terug de machine in.
6. Melk container leeg melding / geen melk producten mogelijk
De koelkast is gevuld met verse melk, maar de machine zegt dat de melk leeg is. Controleer dan de volgende punten en los op - je kunt weer melkproducten bereiden: a) zorg dat de melk die je bijvult echt koud genoeg is (beneden de 5 graden celsius voorgekoeld in de grote koeling (en niet de gebruikerskoeling); b) de melkslangen op de bodem van de gevulde melkbak liggen; c) de melkzuigblokjes onderaande melkslang zitten; d) de melkslang ligt vrij en wordt niet geblokkeerd door troep in het kastje van de koeling.
Heb je zogenaamde Bag in Box melk? a) Zorg dan dat de koppeling goed aangeklikt zit en GEEN valse lucht kan aanzuigen, b) zorg dat de aangekoppelde zak met melk "op zijn kop" dus op de koppeling ligt dan werkt de zwaartekracht mee in het melk correct en met het juiste volume aan te zuigen.
De machine geeft alleen de zwarte koffie producten vrij -> de melkproduct toetsen zijn licht van kleur: de boiler warmt zich nog op (zie info driehoek voor meer informatie). Duurt iets te lang of twijfel je? Bel met de service desk voor directe support.
7. Stoompijp werkt niet
Na ieder gebruik van de stoompijp blinkt er de flush toets om de pijp schoon te maken en leeg te blazen. Wel zo fris! Het is NIET nodig om de stoompijp los te schroeven of iets dergelijks. Laat alles zitten zoals het zit. Losschroeven maakt dat je de sensor afbreekt en dan werkt de stoompijp functie niet meer. Denk je dat dit gebeurd is? Bel dan direct voor hulp door een service monteur.
8. Heet water uitgifte is te koud
Je centrale heet water uitgifte geeft kouder water dan voorheen -> heb je een stelschroef - gebruik deze dan voor het bijstellen van het koud water mengventiel. Wil je dit samen met een deskundig medewerker doen? Bel dan met de servicedesk we helpen graag.
Heb je een aanpasbaar heet water draaiwiel (Cameo) - dan heb je hoogstwaarschijnlijk gekozen voor heet water ten behoeve van kruiden thee. Kies de gewone thee knop en je heet water is weer de warmte die je gewend bent. Lukt het bovenstaande niet? Bel en we helpen graag.
9. Koude koffie
Koffie dient geserveerd te worden in warme koppen. Zo blijven kwaliteit en smaak optimaal. Maak je je product in een koude steengoed kop dan kan de temperatuur tot wel 10 graden lager worden. Dan krijg je logischerwijs een koude koffie terug... De reden is meestal een koude kop en niet de koffie... Druk eenvoudig een koffie product en (wees voorzichtig) houd je vinger in de straal... Heet?
Als het inderdaad niet heet is lees dan de info button in het display. Los de actie op of bel met het service nummer van Eversys 0703227474
10. Koppenwarmer functioneert niet goed of geeft een vieze geur af
Koppen kunnen tot een maximale hoogte van 2/3 lagen worden gestapeld om nog effectief van de stoomboiler warmte afgifte gebruik te maken. Het afdekken van de koppen met een schonen doek helpt om de warmte meer vast te houden. Plaats NOOIT glaswerk bovenop de koppnwarmer! Gebroken glas kan in de machine vallen en voor obstructies zorgen. Aandachtpunt 2: Gebruik de koppenwarmer ook niet voor het verwarmen van chocolade of honing... . Dit kan in de machine vallen en vervolgens voor vieze geuren zorgen.
Zelf eenvoudig instellingen aanpassen
Melk(schuim) volumes - Door in te loggen met jullie managers inlog kun je zelf super eenvoudig instellingen aanpassen. Denk bijvoorbeeld aan de hoeveelheid melk in je kopje. Bij een seizoenwissel dat de koeien naar binnen of naar buiten gaan verandert ook de samenstelling van de melk. Dit kan de schuimdikte of het volume vergroten en verkleinen. Door in te loggen met je eigen toegang op de espresso machine kun je dit snel updaten. Koffie doorlooptijd - ook je bonen zijn gemaakt in de natuur en kunnen van samenstelling veranderen waardoor je doorlooptijd ineens korter of langer moet zijn. Via de zogenaamde kalibratie producten regelt de robot in de espresso machine dit zelf (2x dubbele espresso en 2x dubbele koffie bereiden en de robot "leest" dit en past aan) of als je dit sneller en met grotere stappen wilt doen, log dan in op je espresso machine met je toegangscode en ga naar bonen en molen om zelf de maalgraad tijdelijk af te stellen. PS. heb je een boon leveranciers wissel? Bel dan met ons kantoor zodat we je kalibratie parameters in de basis kunnen aanpassen voor je - we loggen dan samen in op de espresso machine om dit te regelen.